Pokud vás zajímá, jak se návštěvníci vašeho webu chovají, je dobré používat nástroje, které toto sledování umožní. K tomu slouží např. Google Analytics, kde lze sledovat jak základní parametry jako je návštěvnost apod., tak i mnohem složitější měření, která najdou využití u velkých webů nebo e-shopů. My se v tomto článku podíváme na trochu jiný analytický nástroj, a to jsou heat mapy.
Heatmapa
Heat mapa (neboli teplotní mapa webu) zaznamenává, kam návštěvníci webu nejvíce klikají a tyto výsledky přehledně zobrazuje formou barevné teplotní mapy. Studené barvy (modrá, zelená..) ukazují místa, kam uživatelé klikají méně. Naopak žlutá a červená ukazují místa, kam se kliká nejvíce. To si můžeme ukázat na následujícím příkladu.
Tyto informace je nutné vědět především v případech, kdy je pro vás důležité, aby návštěvníci provedli nějakou akci na webu. Uskutečnili objednávku, vložili email, sdíleli článek apod. K tomu se využívají „call to action“ prvky (neboli výzva k akci). Bývají to barevně výrazné prvky jako jsou tlačítka, formuláře apod. U e-shopu to může být tlačítko pro vložení zboží do košíku, jinde třeba okno pro vložení emailu k zasílání newsletteru atd.
Majitelé stránek tak mohou zjistit, jestli návštěvníci na webu opravdu dělají to, co se od nich očekává. Často se tak může přijít na to, že pozornost uživatelů je odváděna jinam nějakým rušivým elementem, špatně se orientují na stránce nebo klikají na nedůležité části stránky. Příčin může být opravdu velké množství a mohou rozhodovat i zdánlivé maličkosti. Je proto dobré také použít AB testování, kde můžete vyzkoušet srovnání např. různých barvev tlačítek, typů textů, fotek, uspořádání obsahu a jejich efekt na chování návštěvníků.
Call to action (neboli výzva k akci) v podobě tlačítka
Samozřejmě větší vypovídající hodnotu, budou mít měření z vysoce navštěvovaných webů, kam přijdou tisíce lidí. Pro malý blog, kam přijde několik málo uživatelů za měsíc se nebude jednat o příliš relevantní výsledky.
Co dále můžeme sledovat?
Scroll mapy
Tyto mapy nám na podobném principu ukazují, jak daleko „sjedou“ návštěvníci webu dolů na stránce. Vznikne tak jakýsi barevný pás, kde horní část webové stránky bude mít červenou barvu (vidí ji všichni návštěvníci) a postupně bude přecházet do studenějších barev s tím, jak se na stránce posouváme dolů. Pokud máte např. dlouhou úvodní stránku webu, můžete tímto způsobem zjistit, jestli návštěvníci spodní část webu vůbec zobrazují. Na základě těchto dat můžete strukturu webu upravit tak, aby v rozmezí, které uživatelé zobrazují byly ty nejdůležitější informace.
Pohyb myši a mapy zájmu
Další parametr, který můžeme sledovat je pohyb myši. Ta totiž často svým posunem ukazuje, jak se naše oči pohybují při procházení stránky. Užitečným ukazatelem jsou také mapy zájmu, které ukážou, na jaké části stránky lidé tráví nejvíce času. Pomocí pozornostních map zjistíte, co návštěvníky nejvíce zajímá.
Video nahrávky
Některé nástroje dokonce umí pořizovat video nahrávky uživatelů, takže vidíte přesně to, jak se návštěvník webu choval, na které části stránky zůstal delší dobu, na co kliknul apod. To už je poměrně děsivé, nemyslíte? 😀 Na uklidnění je nutné říct, že data jsou anonymní, takže obvykle zjistíte pouze obecné údaje jako zemi, typ zařízení, prohlížeč atd.
Jak tyto údaje z webu získat?
Použijeme některý z dostupných online nástrojů. Existuje jich velké množství a liší se jak funkcemi tak cenou atd. Pojďme se podívat na několik z nich 🙂
Hotjar
Prvním zástupcem v seznamu je nástroj Hotjar. Ten umí nejen klasické heatmapy, které lze snadno implementovat na web (např. u WordPressu pomocí pluginu), ale i další užitečné funkce jako jsou video nahrávky uživatelů, statistiky, měření konverzí, formulářů, ankety, dotazníky atd. Dostupná je také pro menší projekty free verze. Vyzkoušejte zdarma zde.
Inspectlet
Webová služba Inspectlet umožňuje nejen měření různých druhů heatmap (click, scroll atd.), ale také video nahrávky návštěvníků stránek nebo analytické nástroje pro webové formuláře.
SeeVolution
Heatmapa webu, analytické nástroje v podobě různých statistik a pluginy pro oblíbené redakční systémy jako WordPress, Drupal, Magento atd. To je SeeVolution.
Ptengine
Další nástroj, který je nabízí funkce, jako heatmapy webu (skrolování, zájmu, kliknutí), real time statistiky, měření konverzí, kampaní apod.
Clicktale
Heatmapa je v tomto případě pouze jednou z mnoha funkcí služby Clicktale, která nabízí komplexní řešení pro pokročilou analytiku webových stránek.
SumoMe
Plugin pro webové stránky SumoMe nabízí poměrně mnoho funkcí a heatmapy jsou jejich součástí. Ve srovnání s předchozími nástroji nenabízí tolik pokročilých analytických funkcí, což může být pro někoho výhodou.
CrazyEgg
Známý internetový nástroj, díky kterému můžete zaznamenávat teplotní mapy svého webu.
Heatmap.me
Další zahraniční nástroj, u kterého již podle názvu poznáte, co je jeho funkcí.
Myx
Posledním nástrojem pro měření teplotních map je český Myx, který má také co nabídnout a může být volbou pro ty, kteří nechtějí používat některý ze zahraničních nástrojů.
Baví mě moderní technologie, testování různých online nástrojů a mobilních aplikací. Formou článků se s vámi dělím o rady, návody a recenze toho, s čím mám zkušenosti nebo mi to přijde užitečné a zajímavé. Zajímám se o online marketing a tvořím webové stránky 🙂